Publicatie uit de december 2020 editie van Automotive Magazine

Autobedrijven die professioneel fotomateriaal gebruiken op advertentiesites genereren meer leads en verkopen meer auto’s dan hun concurrenten. Een goede voorraadpresentatie is daarom nog nooit zo belangrijk geweest als nu.

Consumenten zijn tijdens de corona-crisis nog meer gewend geraakt aan het gemak van online retail. Hierdoor zijn bedrijven met een sterke online strategie veel sneller gegroeid dan zonder de pandemie mogelijk was geweest. Ook in de automotive is de verschuiving naar online in een stroomversnelling geraakt. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een professionele en consistente voorraadpresentatie als onderscheidend worden gezien ten opzichte van de concurrentie, meer leads genereren en meer auto’s verkopen.

Automatisering

Tegen deze achtergrond heeft Photo-Motion, een Nederlandse leverancier van totaaloplossingen voor het automatiseren van remarketingfotografie, versneld uit kunnen groeien tot marktleider. “In plaats van kant-en-klare producten te gebruiken, hebben wij vanaf het begin gewerkt aan een maatwerkoplossing specifiek voor de automotive”, zegt directeur Jolke Balt. “Hierdoor hebben we nu een systeem dat veel effectiever is dan de alternatieven. We zien hierdoor dat veel partijen die eerder bij concurrenten zijn ingestapt, nu alsnog naar ons overkomen.” Het systeem werkt met de meest gangbare modellen draaischijven en koppelt met alle grote voorraadbeheersystemen, waardoor het eenvoudig is om over te stappen en er naast betere fotografie ook meteen procesmatig een slag gemaakt wordt. “Binnen een paar minuten is een auto voorzien van al het beeldmateriaal dat de moderne consument zich kan wensen, dat bovendien automatisch klaargemaakt wordt voor publicatie door de compositie te controleren, de foto’s te sorteren en door te zetten naar het voorraadbeheersysteem”, aldus Balt. “Hierdoor ben je altijd verzekerd van perfect beeldmateriaal dat direct gepubliceerd kan worden.”

Beeldherkenning

Dealerholdings als Van Mossel en Louwman zijn dit jaar gestart met Photo-Motion, terwijl het bedrijf ook met andere grote spelers in Nederland in gesprek is. “We kijken graag samen met onze klanten hoe ze de uitstraling voor alle vestigingen strak en consistent neer kunnen zetten, in plaats van alleen een autostudio met een draaiplateau en een softwarepakket te leveren dat eigenlijk helemaal niet geschikt is voor de automotive.” Ook in het buitenland groeit het bedrijf met deze aanpak snel, waardoor het drie jaar na de start al actief is in zeven landen. Zo zet Volkswagen de fotostudio’s sinds vorig jaar zowel in de eigen fabrieken als bij logistieke partners in voor het fotograferen van gebruikte voertuigen voor de Duitse markt. In de toekomst zal de focus liggen op het slimmer maken van de automatische verwerking van beelden en bijbehorende data. “We hebben een database met miljoenen afbeeldingen van voertuigen en die groeit elke dag verder. We zetten deze onder andere in om onze software te trainen op het gebied van automatische beeldherkenning, bijvoorbeeld voor het taggen van waardebepalende opties of het zelfstandig herkennen van schades.” Voor het laatste heeft Photo-Motion een Europese subsidie toegewezen gekregen, waarmee het bedrijf werkt aan een oplossing waarmee naast carrosserieschades ook bandprofieldieptes, foutcodes, kilometerstanden en andere relevante zaken automatisch gerapporteerd kunnen worden. Hiermee verwacht het bedrijf de komende jaren door te groeien tot toonaangevende partij in Europa en de VS voor het fotograferen van nieuwe en gebruikte voertuigen.